کد مطلب:1138 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:339

غسل مس میت
مسأله 527 ـ اگر كسی بدن انسان مرده ای را كه سرد شده و غسلش نداده اند، مس كند یعنی جائی از بدن خود را به آن برساند باید غسل مس میت نماید، چه در خواب مس كند چه در بیداری با اختیار مس كند یا بی اختیار حتی اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میت برسد باید غسل كند، ولی اگر حیوان مرده ای را مس كند غسل بر او واجب نیست.



مسأله 528 ـ برای مس مرده ای كه تمام بدن او سرد نشده، غسل واجب نیست اگر چه جائی را كه سرد شده مس نماید.



مسأله 529 ـ اگر موی خود را به بدن میت برساند یا بدن خود را به موی میت یا موی خود را به موی میت برساند، چنانچه مو خیلی بلند و خارج از متعارف نباشد بنحوی كه عرفاً مس میت بر او صدق نماید باید غسل كند.



مسأله 530 ـ برای مس بچه مرده، حتی بچه سقط شده ای كه چهار ماه او تمام شده غسل مس میت واجب است. و بنابر احتیاط مستحب برای بچه سقط شده ای كه از چهار ماه كمتر دارد غسل كند، بنابر این اگر بچه چهار ماهه ای مرده به دنیا بیاید، چنانچه بدن او در حال سقط شدن سرد شده باشد، مادر او باید غسل مس میت كند، و اما اگر از چهار ماه كمتر داشته باشد، واجب نیست مادر او غسل نماید.



مسأله 531 ـ بچه ای كه بعد از مردن مادر به دنیا می آید، چنانچه در آنحال بدن مادرش سرد شده باشد، وقتی بالغ شد واجبست غسل مسّ میت كند.



مسأله 532 ـ اگر شخصی، میتی را كه سه غسل او كاملاً تمام شده مس نماید غسل بر او واجب نمی شود، ولی اگر پیش از آنكه غسل سوم تمام شود جائی از بدن او را مس كند اگر چه غسل سوم آنجا تمام شده باشد، باید غسل مس میت نماید.



مسأله 533 ـ اگر دیوانه یا بچه نابالغی میت را مس كند، بعد از آنكه آن دیوانه عاقل یا بچه، بالغ شد باید غسل مس میت نماید.



مسأله 534 ـ اگر از بدن زنده یا مرده ای كه غسلش نداده اند، قسمتی كه دارای استخوان است جدا شود و پیش از آنكه قسمت جدا شده را غسل دهند، انسان آنرا مس نماید، باید غسل مس میت كند، ولی اگر قسمتی كه جدا شده استخوان نداشته باشد برای مس آن، غسل احوط است.



مسأله 535 ـ برای مس استخوانی كه گوشت ندارد و آنرا غسل نداده اند چه از مرده جدا شده باشد چه از زنده، بنابر احتیاط واجب باید غسل كرد و همچنین است برای مس دندانی كه از مرده جدا شده، در صورتی كه آن مرده را غسل نداده باشند، ولی برای مس دندانی كه از زنده جدا شده و گوشت ندارد، یا گوشت آن خیلی كم است، غسل واجب نیست.



مسأله 536 ـ غسل مس میت را باید مثل غسل جنابت انجام دهند، ولی كسی كه غسل مس میت كرده، اگر بخواهد نماز بخواند، باید وضو هم بگیرد.



مسأله 537 ـ اگر چند میت را مس كند یا یك میت را چند بار مس نماید یك غسل كافی است.



مسأله 538 ـ برای كسی كه بعد از مس میت غسل نكرده است، توقف در مسجد و جماع و خواندن سوره هائی كه سجده واجب دارد مانعی ندارد، ولی برای نماز و مانند آن باید غسل كند و وضو بگیرد.